​Pierwsze przetargi w programie "Kolej PLUS" rozstrzygnięte

Pierwsze przetargi w programie "Kolej PLUS" rozstrzygnięte. Wkrótce dowiemy się, jak przebiegnie nowa linia kolejowa od „Węglówki” w stronę Wielunia oraz w jaki sposób zmodernizować trasy Tomaszów – Opoczno – Skarżysko Kamienna i Piotrków – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa. Rozstrzygnięte zostały przetargi na opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych na realizację wszystkich trzech projektów zgłoszonych przez województwo do programu Kolej PLUS. Oferty złożyły trzy firmy. Dokumentacje będą współfinansowane przez Województwo Świętokrzyskie, Miasto Bełchatów, Gminę Kleszczów i Gminę Wieluń. Celem studium będzie wypracowanie koncepcji, która będzie stanowić podstawę do dalszej realizacji projektu w tym dokumentacji niezbędnej do budowy połączenia kolejowego. Powinno zawierać m.in. prognozy ruchu; oszacowanie kosztów dla różnych wariantów infrastruktury, ocenę wpływu projektu na usprawnienie połączenia danego miasta z miastem wojewódzkim. Studium będzie stanowić podstawę opracowania przez PKP PLK studium projektowo-technicznego. Województwo łódzkie zgłosiło do programu Kolej PLUS trzy projekty:

1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”, gdzie długość modernizowanej linii to 34,3 km, a budowanej - ok. 7,2 km;

2. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)”. W ten sposób Wieluń uzyska połączenie z Magistralą Węglową, a w konsekwencji łatwiejsze połączenie z Łodzią. Długość planowanej do wybudowania linii to ok. 30 km;

3. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna”. Jest to projekt realizowany wspólnie z Województwem Świętokrzyskim, a długość modernizowanej linii to ok. 88 km. Pozwoli on na połączenie z Łodzią m.in. Opoczna i Kielc.

Pierwsze dwa przewidują realizację i zakończenie robót do 2028 roku, natomiast trzeci zakłada wykonanie dokumentacji projektowo-budowlanej wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Program Kolej Plus zakłada odbudowę, modernizację i przywracanie do życia torów kolejowych, które zostały zlikwidowane oraz budowę nowych. Ma zapewnić m.in. połączenia do miast, które obecnie takiej komunikacji nie mają, bądź unowocześnić ją. 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez realizatora zadania, czyli spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów. Wartość całego programu to około 6,6 mld zł z czego 5,6 mld zł to środki z budżetu państwa, a pozostały miliard wyłożą samorządy. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.