Wpływ projektowania opakowań na branding i marketing: jak się wyróżnić spośród innych?

Jak wyróżnić się na tle konkurencji? Takie pytanie zadają sobie specjaliści od brandingu wszystkich marek. Sprawa jest szczególnie trudna, gdy produkt sam z siebie nie ma żadnych wyjątkowych cech, dzięki którym wybijałby się ponad konkurencję. Jednak zawsze można takie wyróżniki wykreować. Na przykład poprzez odpowiednie opakowanie. Przyjrzymy się, jak wykorzystać trendy w projektowaniu opakowań, aby marka trwale zapisała się w świadomości potencjalnych klientów.

Jaką funkcję pełni opakowanie?

Przez lata opakowania przede wszystkim pełniły funkcję zabezpieczającą. Butelka, puszka czy kartonik miały za zadanie chronić cenną zawartość. W założeniu skupialiśmy się na wnętrzu, a opakowanie było drugorzędne.

Wiele zmieniło się po upowszechnieniu się sklepów samoobsługowych. To wówczas marki zorientowały się, że opakowanie może stanowić nie tylko ochronę, ale i wyróżnik, który przyciągnie wzrok klienta przechadzającego się pomiędzy półkami. Od tego momentu przestała się liczyć wyłącznie zawartości, a równie ważną rolą zaczęło odgrywać pierwsze wrażenie. Opakowania stały się wyróżnikiem oraz nośnikiem informacji o produkcie, sposobie jego użycia, czy najważniejszych cechach.

Co jednak w przypadku zakupów online? Rozwój e-commerce znów zmienił podejście do opakowań. Teraz znaczenie mają nie tyle opakowania wewnętrzne, ile opakowania, w których produkty docierają do klienta. Mają one za zadanie nie tylko skutecznie chronić zawartość paczki podczas transportu czy magazynowania, ale i wywoływać "efekt wow” u Odbiorców.

Zakupy w sklepach online mają specyficzny charakter. Z jednej strony klient odczuwa podekscytowanie, składając zamówienie. W końcu kupuje coś, na czym mu zależy, co mu się podoba lub ma sprawić mu przyjemność. Jednocześnie konsument nie otrzyma tego produktu od razu. Musi zaczekać na przesyłkę co najmniej 24 godziny, a często nawet dłużej, co tylko podsyca jego ekscytację. To dlatego opakowanie odgrywa tak dużą rolę w e-commerce. W końcu jest to pierwsza rzecz, z którą klient ma styczność, gdy docierają do niego zamówione produkty. Co za tym idzie, opakowanie może zwiększyć pozytywne emocje lub popsuć pierwsze wrażenie związane z otrzymaną przesyłką. Co to oznacza dla branży opakowaniowej i e-commerce.

Opakowania dla e-commerce – najważniejsze wyzwania

  • Po pierwsze, opakowanie dla e-commerce musi skutecznie chronić przesyłkę podczas transportu. Nic tak nie psuje pierwszego wrażenia, jak uszkodzony karton i wynikająca z tego niepewność, czy zawartość paczki dotarła do klienta w nienaruszonym stanie.
  • Po drugie, opakowanie zewnętrzne można dodatkowo wykorzystać do promowania marki i zwiększania świadomości jej istnienia wśród klientów. Karton, czy taśma pakowa mogą zostać spersonalizowane, tak aby wyraźnie podkreślić, jakiej marki produkty znajdują się w środku. Można również pójść w drugą stronę. Odpowiednie opakowanie pozwoli zachować dyskrecję, tak aby nikt postronny nie domyślił się, co zakupił klient. Tego typu rozwiązania od lat stosuje się w branży erotycznej, używając np. czarnej folii stretch.
  • Po trzecie, odpowiednie opakowanie zewnętrzne możesz zwiększyć pozytywne doświadczenia związane z otwieraniem paczki. Estetyczny karton, w którym produkty ułożone są na eleganckim wypełnieniu, a do paczki dołączona jest np. kartka z podziękowaniem za zakup, wywołują w klientach pozytywne emocje. A te, dzięki efektowi aureoli, automatyczne przenoszone są na produkty.
  • Po czwarte, opakowanie zewnętrzne powinno nie tylko łatwo się otwierać, ale i prosto zamykać ponownie. Choć zakupy online stają się coraz bardziej popularne, to klienci mają świadomość, że wiąże się z nimi pewnego rodzaj ryzyko. Zanim klikną opcję „zamawiam i płacę”, zastanawiają się, czy dany produkt będzie zgodny z opisem, czy rozmiar będzie dobry itd. Dlatego sklepy internetowe starają się maksymalnie uprościć możliwość zwrotu zamówienia. Pomagają w tym również opakowania, takie jak kartony, które można łatwo otworzyć i zamknąć ponownie bez korzystania z dodatkowych akcesoriów. Taki bezproblemowy proces zwrotu może sprawić, że klient zdecyduje się na zakupy w konkretnym sklepie internetowym.

Jak wyróżnić się opakowaniem w 2023 roku?

Bez względu na to, czy jesteś na etapie projektowania opakowań zewnętrznych, czy wewnętrznych, zwrócić uwagę na aktualne trendy w branży. Oczywiście nie każdy z nich będzie pasował do danej marki, a co więcej niektóre są ze sobą sprzeczne. Jednak niewątpliwie warto wiedzieć, co w trendach opakowaniowych piszczy i wypróbować te, które wydają się spójne z daną marką. O jakich trendach mowa?

Opakowania ekologiczne

Obecnie konsumenci są bardziej świadomi zagrożeń, wynikających z nadprodukcji śmieci, przez co zwracają większą uwagę na opakowania swoich ulubionych produktów. Z tego powodu na topie są opakowania wielokrotnego użytku, najlepiej wykonane z papieru, metalu, szkła, płótna czy drewna. Plastik? Tylko z recyklingu, który można ponownie przetworzyć.

Na nurcie tego trendu popularność zyskały także opakowania w naturalnych, ziemistych kolorach. Marki stosujące lekko nasycone odcienie brązu, zieleni czy błękitu stanowią synonim tego, co zdrowe i naturalne, a to obecnie jest w cenie.

Jednocześnie nie warto podążać za tym trendem, jeśli dana marka ma niewiele wspólnego ze zrównoważonym rozwojem. Klienci są bardzo wyczuleni na greenwashing, a udawanie, że dane produkty są ekologiczne, może obrócić się przeciwko marce.

Opakowania inteligentne

Opakowania inteligentne polepszają wrażenia związane z produktem oraz prowadzą do interakcji z klientami. Wystarczy na etykiecie umieścić kod QR, który po zeskanowaniu prowadzi na wybraną stronę marki. W przypadku produktu spożywczego może być to strona z przepisem kulinarnym. Jeśli jest to kosmetyk, kod OR może przenosić konsumenta na stronę, na której będzie przedstawiony kompletny plan pielęgnacji. Z kolei w przypadku aparatu fotograficznego, po zeskanowaniu kodu może wyświetlić się instrukcja jego obsługi. Wszystko po to, aby klient poza samym produktem uzyskał dostęp do profesjonalnej obsługi posprzedażowej i poczuł się odpowiednio zaopiekowany.

Personalizacja

Nowe technologie pozwalają na coraz dalej posuniętą personalizację nie tylko produktów, ale i opakowań. Liścik z podziękowaniem dołączony do przesyłki, czy tworzone na indywidualne zamówienie produkty z imieniem klienta na etykiecie to przyjemny dodatek, który sprawi, że poczuje się on wyjątkowo, otwierając paczkę ze swoim zamówieniem.

Minimalizm

Skoro reklamy atakują konsumentów na każdym kroku, może warto postawić na minimalizm? Prosty przekaz, bezpiecznie dobrane kolory i tylko niezbędne elementy na etykiecie, pozwolą wyróżnić się danej marce w kakofonii intensywnych barw, tekstur i kształtów.

Maksymalizm

Jeśli minimalizm nie pasuje do stylu komunikacji danej marki, można pójść w drugą stronę, czyli postawić na maksymalizm. W tym trendzie motywem przewodnim jest nadmiar i wszystko, co się z nim wiąże. Od jaskrawych kolorów, poprzez liczne wzory, zawijasy i wszelkie możliwe ozdoby. Opakowanie w tym stylu powinno być istną ucztą dla oczu klienta.

„Ręczne” ilustracje

Kolejnym popularnym trendem w świecie etykiet i opakowań są ilustracje, które wyglądają jak ręcznie malowane. Wydają się one niedoskonałe, co jednak kojarzy się z autentycznością i przywołuje na myśl produkty z duszą. To miła odmiana w porównaniu do produktów, które wydają się perfekcyjne i tej perfekcyjności wydają się wymagać również od konsumentów.

Zabawa teksturami

W projektowaniu opakowań można bawić się nie tylko kolorami, czy kształtami, ale i teksturami. Wszelkiego rodzaju wypukłości sprawiają, że klient doświadcza dany produkt kilkoma zmysłami, zanim jeszcze go zakupi i zacznie z niego korzystać.

Dobry produkt zasługuje na najlepsze możliwe opakowanie. Można w ten sposób zwiększyć świadomość marki, wzbudzić pozytywne emocje związane z danym produktem, a także wyróżnić go na tle konkurencji. I choć nie wszystkie trendy sprawdzą się w przypadku każdego produktu, to warto korzystać z tych, które wpisują się w komunikację danej marki.


Artykuł sponsorowany.